google algoritam

Ažuriranja (update) Google algoritma u poslednjih godinu dana

U nekim od ranijih tekstova na našem blogu smo već pisali o ažuriranjima (update) Google algoritma. Znamo da Google redovno ažurira svoje algoritme za pretragu, pa je to nešto sa tim treba računati ukoliko vam je posao u bilo kom smislu vezan za Google. Bez obzira da li ste vlasnik nekog web-sajta ili radite SEO optimizaciju za svoje klijente, morate da se naviknete na ovu vrstu promena koja redovno dolazi iz Google-a. Zato ćemo u ovom tekstu navesti koja su to ažuriranja Google algoritma u 2021. godini.

Google obično ima nekoliko velikih ažuriranja algoritma tokom godine, a pored njih i veliki broj malih ažuriranja. Po pravilu, manja ažuriranja uglavnom prođu neopaženo jer su to uglavnom neka fina podešavanja velikih ažuriranja. Sa druge strane, velika ažuriranja često donose i velike promene u Google pretrazi. Može se desiti da nakon nekog velikog ažuriranja vaš sajt naglo skoči u pretragama, ili da naglo padne. Srećom, takve stvari se mogu izbeći pravilnom SEO strategijom, koja podrazumeva i redovno praćenje Google-ovih smernica za poboljšanje SEO skora. Zato je važno da dobro budete upoznati i sa ažuriranjima koje je Google primenio i u 2021. godini:

Passage indexing (Februar)

Passage indexing (indeksiranje pasusa) je bio najavljen u oktobru 2020. U pitanju je manje ažuriranje, bolje rečeno podešavanje, koje je implementirano kako bi pomoglo search engine-u da bolje razume sadržaj stranice i onome ko pretražuje ponudi relevantniji rezultat. Ova automatska funkcionalnost izvlači odeljke iz stranica i smešta ih u rezultate pretrage, čak i u slučaju da se stranica odnosi na nešto drugačiju temu od one koja dominira sajtom (recimo neće prevashodno uzeti u obzir samo naslove i podnaslove).

Na primer: Napisali ste dugački post o affiliate marketingu. Vaš cilj je bio da pokrijete ovu temu u celini, tako da ste uključili odeljke o tome kako biti uspešan affiliate marketer, koje alate za affiliate marketing koristiti, koje mreže affiliate marketinga su najpopularnije i kako da započnete sa affiliate marketingom.

To je mnogo korisnog sadržaja, ali to takođe znači da ceo vaš post verovatno neće biti dobro rangiran za termine kao što su „mreže affiliate marketinga“ jer samo jedan odeljak pokriva tu temu.

Uz indeksiranje pasusa, Google može da izvuče delove vašeg sadržaja i rangira ga nezavisno od ostatka stranice. Na primer, vaš odeljak o „alatima za affiliate marketing“ može da bude rangiran za tu ključnu reč, čak i ako ceo post nije optimizovan za tu reč.

Možda se pitate koja je ovde razlika u odnosu na featured snippet. Pa razlika postoji: featured snippet je izabran iz sadržaja cele stranice, tražeći relevantne termine koji odgovaraju svakom delu upita. Sa druge strane passage indexing (indeksiranje pasusa) može da odabere jedan segment sadržaja koji je relevantan, a koji inače ne bi bio dobro rangiran pre implementacije ovog ažuriranja. Tako se povećava relevantnost i daju bolji rezultati u SERP-u.

Pad i oporavak featured snippets-a (februar i mart)

Sredinom fenruara neki SEO istraživači su primetili da se featured snippets ne pojavljuju u velikom broju pretraga. Čak je registrovan pad od nekih 40 procenata, najveći u periodu u prethodnih šest godina. Posebno su bili negativno pogođeni snippet-i koji su se odnosili na medicinske i finansijske savete, prevashodno sajtovi sa takozvanim YMYL (Your Money or Your Life) sadržajem. U pitanju je sadržaj koji se odnosi na medicinske ili finansijske sadržaje koji nisu zasnovani na naučnom mišljenju. Svi sajtovi koji se na nestručan način bave ovim temama, mogu očekivati značajan pad u pretrazi.

Google nikada nije zvanično potvrdio ni negirao ovo ažuriranje, ali je evidentno da se ono desilo. Isto tako, nakon mesec dana od prvih znakova da je ažuriranje primenjeno, featured snippets su se ponovo pojavili, kao da nikada nisu ni nestali.

Ipak, činjenica da je YMYL industrija bila ozbiljno pogođena, sugeriše da je Google na neki način nagovestio buduće izmene u ovom pravcu. Ukoliko je vaš biznis u ovoj niši, onda se potrudite da informacije koje se nalaze na vašem sajtu budu naučno potkrepljene i zasnovane na činjenicama. U suprotnom možete očekivati da Google penalizuje vaš sajt zbog plasiranja neproverenih informacija.

Product review ažuriranje (april)

Aprilsko product review ažuriranje je bilo usmereno na sajtove koji sadrže informacije o proizvodima. Tu se radi pretežno o e-commerce sajtovima. Ovo ažuriranje je pre svega ciljalo sajtove koji opisuju neki proizvod sa ciljem da posetioca sajta upute da ga kupi na partnerskom sajtu (affiliate). U ovom slučaju najočigledniji primer su bili sajtovi koji su penalizovani jer su u tekstovima opisivali kvalitete nekog proizvoda i istovremeno upućivali posetioca sajta na Amazon.

Pored toga, ovo ažuriranje se dotaklo i sajtova sa malo sadržaja, u negativnom smislu naravno. Takođe i sadržaj koji ima za cilj jedino skretanje pažnje posetilaca, bez nekog konkretnog smisla u sadržaju teksta, osetio je pad u pretragama.

Multitask Unified Model (MUM) ažuriranje (jun)

Jun je bio dosta aktivan kada su u pitanju ažuriranja Google algoritma. Pre svega je započeo Multitask Unified Model update-om. U pitanju je logičan nastavak prethodno pomenutog passage indexing update-a, s tim da MUM koristi AI (artificial intelligence) da bi poboljšao rezultate pretrage.

Google tvrdi da je MUM oko hiljadu puta moćniji od passage indexing algoritma. Pored toga što obezbeđuje veći broj preciznijih podataka, MUM takođe uključuje i sve one pogrešno unete reči, npr pogrešno spelovane fraze. AI je tu da pomogne da algoritam vremenom uči da bi poboljšao pretragu.

Možda najvažnija uloga MUM-a je da onemogući pokušaj prevare Google algoritma namernim orišćenjem nerelevantnih a popularnih ključnih reči u sadržaju koji nema puno veze sa tim rečima. Primarna namera MUM-a je da se izbori sa ovakvim manipulacijama, kako bi se korisniku ponudi najrelevantniji mogući sadržaj u pretrazi.

Spam ažuriranje (jun)

Nakon MUM-a došao je spam update, koji je potrajao dve nedelje. U teoriji, ovo ažuriranje nije trebalo da utiče na bilo koji web sajt sa sadržajem koji se podudara sa Google-ovim preporukama. Dizajniran je isključivo da bi sadržaj bio relevantan i prikladan, boreći se protiv raznik taktika tweak-ovanja algoritma.

Međutim, kao i uvek, bilo je i nekih pogrešnih rezultata sa ovim ažuriranjem. Uvek je preporučljivo da budete u toku sa najnovijim smernicama za web mastere koje je postavio Google. Na ovaj način je znatno manja verovatnoća da će sajt trpeti zbog pogrešno interpretiranih namera na nekom web sajtu..

Ažuriranja Google-ovog Predator algoritma se takođe mogu smatrati ključnim delom ovog update-a. Google se trudi da zaštiti korisnike od uznemiravanja na mreži, a veliki deo toga je penalizacija sajtova koji naizgled postoje samo da bi nekome ugrozili reputaciju.

Page experience update (jun)

Ovo ažuriranje na prvi pogled može da zvuči dosta ozbiljno jer pominje page experience, a znamo da Google mnogo polaže na korisničko iskustvo na nekom web sajtu. Ipak, u realnosti to je mali update, koji je pritom i dosta dugo trajao (od juna do avgusta).

Jedan od bitnijih razultata ovog ažuriranja jeste da AMP nije više ključan za rangiranje kao top novost u rezultatima pretrage. Iako nema više toliki značaj, važno je da vaši članci sa vestima budu i dalje mobile-friendly, hostovani na brzim i bezbednim serverima i bez preterano agresivnih marketinških oglasa.

Core update (jun i jul)

U pitanju je core update koji je dugo najavljivan od početka godine, zajedno sa ažuriranjem koje je bilo najavljeno za jul. Na kraju su ova dva ažuriranja praktično spojena u jedno.

Kao i kod svakog ažuriranja bilo je onih koji su videli poboljšanje SEO skora i onih koji su pali u pretragama. Kao i kod featured snippets ažuriranja, tako je i ovde najviše bila pogođena YMYL industrija.

Pored toga, čini se da su pad osetili i sajtovi sa malo sadržaja, dok su sa druge strane poboljšanje osetili sajtovi koji imaju starije domene i koji imaju kvalitetne backlink-ove.

Link spam update (jul)

Još jedan algoritam za otkrivanje neželjene pošte predstavljen je u julu, ovog puta fokusirajući se na backlink-ove. Ono što je ovde zanimljivo je da je Google ovo ažuriranje nazvao „poništavanjem“ spam linkova, a ne penalizacijom.

U suštini, Google će jednostavno prestati da broji neprikladne linkove i zanemariti ih kod ocene kvaliteta stranice. Naravno, ovo je negativno uticalo na sve sajtove koji su svojim backlink-ovima imaju spam linkove.

Podešavanje naslova (avgust)

Ovo je jedno malo drugačije ažuriranje od prethodnih. Google je počeo da prilagođava naslove koji postoje na sajtovima, tako da se oni u SERP-u prikazuju u nešto izmenjenom sadržaju. Ovo je s pravom razljutilo mnoge SEO stručnjake, jer su njihovi prethodno pažljivo kreirani naslovi odjednom izmenjeni u skladu sa novim Google update-om.

Srećom, naslovi nisu potpuno izmenjeni, već samo delimično. Nažalost, ne možete puno uraditi vezano za ovaj update. Da biste imali neku kontrolu nad naslovima, potrudite se da oni budu obavezno H1, kratki i čitljivi. Pored toga obratite pažnju i na vaše H2 naslove.

Navodni core update (oktobar)

Već smo ranije u tekstu pomenuli da su SEO istraživači u februaru primetili čudnu izmenu vezano za featured snippets, koji su iznenada nestali i nakon mesec dana se ponovo pojavili. Nešto slično se dogodilo i u oktobru, kada je zabeleženo da su neki sajtovi imali značajne promene u saobraćaju i performansama.

Kao i kod februarskog ažuriranja i ovde je ostalo nejasno da li se zaista radilo o nekom update-u. Ipak, u novembru je primećen određeni poremećaj kod većeg broja sajtova, što sugeriše da se ipak radilo o nekom ažuriranju koje Google jednostavno nije hteo da obznani.

Spam update (novembar)

Još jedan update se desio u novembru, ponovo targetirajući sajtove koji pokušavaju da tweak-uju Google pravila i smernice koja se odnose na sadržaj. Ako ste kojim slučajem primetili neke promene, možda je vreme da se pozabavite sadržajem na vašem sajtu.

Potvrđen core update (novembar)

Konačno, u novembru je lasniran još jedan core update algoritma. Neki prvi indikatori pokazuju da su ponovo pogođeni YMYL sajtovi u domenu featured snippets-a i quick answers-a. Promene su prijavljene i u domenu mobil search rezultata i to više nego u prethodnim ažuriranjima.

Zanimljivo da je Google priznao da možda ovaj update nije baš lansiran u pravo vreme, jer se roll-out desio baš pred Black Friiday, kada veliki broj e-commerce sajtova već ima spremne kampanje i copy na stranicama, koji su bili prilagođeni prethodnom ažuriranju.

Product review update (decembar)

Ovaj update decembra 2021. pokrenut je 1. decembra 2021 i trajalo je do 21. decembra 2021.

Product review update proizvoda ima za cilj da promoviše sadržaj recenzija koji je verodostojniji i za koji se može reći da oslikava stvarno stanje. Google je već najavio da će promovisati ove vrste recenzija proizvoda u svojim rezultatima pretrage.

Google ne kažnjava direktno recenzije proizvoda nižeg kvaliteta koje imaju „tanak sadržaj koji jednostavno rezimira gomilu proizvoda“. Međutim, ako obezbedite takav sadržaj i utvrdite da je vaša rangiranja pala jer je drugi sadržaj promovisan iznad vašeg, to možete smatrati uticajem ovog update-a. Tehnički, prema Google-u, ovo nije kazna za vaš sadržaj, Google samo nagrađuje sajtove sa sadržajnijim recenzijama.

Tehnički, ovo ažuriranje bi trebalo da utiče samo na sadržaj recenzije proizvoda, a ne na druge vrste sadržaja.

Google Search Ranking update (Januar 2022) – nepotvrđen update

Po za sada nepotvrđenim informacijama čini se da je 11. januara 2022. došlo do update-a Google Search Ranking algoritma. Ovo bi bilo prvo pravo nepotvrđeno ažuriranje za 2022. godinu. Iako Google još nije zvanično potvrdio laniranje ovog update-a, mnogi alati za praćenje pokazuju velika pomeranja u rezultatima Google pretrage. Očekujemo da ovaj update tek pokaže na šta se konkretno odnosi i ko bi mogao da bude pogođen nakon što bude u potpunosti implementiran.

Zaključak

Kako je i bilo očekivano, ažuriranja (update) Google algoritma u 2021. su nastavila trend borbe protiv namernog pokušaja tweak-ovanja Google SEO sistema. Naša preporuka je da se ipak pridržavate dobre prakse i srpljivo gradite vaš web sajt u skladu sa Google smernicama. To jedini način da postepeno poboljšate vaš SEO skor i izbegnete da vaš web sajt bude penalizovan.

 

 

Bez komentara

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *