Šta vaša email adresa govori o vama i vašem brendu

Jelena Opačić

Moguće je da ste davno već videli ovu vizit kartu, jer je u proteklim godinama u više navrata bila viralna na internetu:

Slika je uvek praćena komentarima poput “jednostavno, a genijalno”. I mi se slažemo da je veoma simpatično i jednostavno rešenje koje puno govori, a upravo je idealna ilustracija onoga o čemu želimo da pišemo u ovom tekstu. 

Digitalno prisustvo počinje nazivom .rs domena 

Naziv internet domena je osnovni element vašeg digitalnog prisustva na internetu. 

Neohodno je da shvatite da je veoma važno kakvu email adresu koristite, jer ona učestvuje u kreiranju i osnaživanju vašeg internet identiteta i brenda. 

Čak i ako ste nezaposleni, odnosno fizičko lice koje nema svoj izgrađen posao ili radite kao freelancer, vaše ime je vaš brend i možete koristiti email adresu u formi ime@prezime.in.rs ili ime@onoštoznam.rs da biste se promovisali i/ili počeli da gradite svoj brend. Na domenu možete postaviti osnovne kontakt podatke, linkove do svih vaših naloga na društvenim mrežama gde želite da gradite mrežu (da vas prate, gledaju sadržaje koje objavljujete), neku osnovnu ponudu vaših usluga i znanja… (u formi CV-a ili nešto drugo što želite da predstavite o sebi) – sve što želite da prezentujete o sebi na jednom mestu i gradite svoj lični brend.

Ukoliko ste pravno lice, tek tada nemojte sebi da dopuštate da koristite email adrese poput @gmail.com, @yahoo.com i slično. Ukoliko koristite takve besplatne i generičke email adrese pod parolom “ma kakve veze ima, navikao sam na ovu”, nepotrebno sami sebi činite štetu:

  • uskraćujete poverenje kod klijenata (predstavljate se neprofesionalno i neozbiljno, da li je email legitiman?),
  • uskraćujete besplatnu promociju vašeg brenda sa svakim poslatim emailom (jer svaki, ali baš svaki poslati email sa profesionalne email adrese povećava snagu i pamćenje vašeg brenda i može doprineti većoj posećenosti vašeg sajta),
  • gubite na reputaciji i na SEO rangiranju! Svaki poslati email je efikasan način za izgradnju veze do vašeg web sajta, što je ključni faktor u SEO-u. Uključivanjem linkova u e-mail poruke (u tekstu koji šaljete, potpisu na kraju emaila), možete privući saobraćaj i poboljšati rangiranje vaše veb stranice na pretraživačima.
  • gubite trenutno stečenu pažnju da zainteresujete primaoca da pogleda na sajtu sve što vi možete da ponudite.

Ako želite, vi svakako možete sporedno i dalje da koristite @gmail.com, @yahoo.com i sl, u pozadini (preporučljivo za prijavljivanje na neke sajtove ili servise gde ne želite da “prljate” profesionalnu email adresu ili npr da se i na njih prosleđuju mailovi koje vam neko šalje na domensku email adresu), ali kada želite da ostavite utisak, da komunicirate poslovno – koristite domensku email adresu!

Takođe, imajte u vidu da email adresa na besplatnom servisu u bilo kom trenutku može početi da se naplaćuje ili jednostavno prestati da radi (na to ne možete da utičete jer besplatni servisi mogu da menjaju svoju politiku bez vaše saglasnosti). Na kraju krajeva, kada koristite generičke servise za email i naviknete klijente da su takvi emailovi “legitimni”, može lakše doći do prevare u smisli da se neko lažno predstavlja kao vi (otvori sličnu email adresu na besplatnom servisu i šalje phishing emailove vašim klijentima).

Šta je domenska email adresa?

Naziv internet domena definiše web adresu (URL) vašeg sajta i adresu vaše e-pošte i zato predstavlja važan deo vašeg identiteta na internetu, odnosno identiteta vaše kompanije. Izbor i registracija prepoznatljivog naziva domena su prvi koraci u stvaranju internet identiteta i razvoju poslovanja putem interneta.

Adresa vaše e-pošte, odnosno email adresa u okviru domena koji ste registrovali, može i treba da govori o vama kako se zovete, gde radite (web stranica može da se vidi iza znaka @ u vašoj email adresi), a ako mudro planirate svoje digitalno prisustvo može ukazivati i na nazive vaših naloga na društvenim medijima, što smo videli na primeru sa početka ovog teksta. 

Zašto registrovati RS domen

Srbija ima dva nacionalna internet domena: .RS i .SRB i oni ukazuju na teritorijalnu pripadnost, zbog čega je važno da koristite nacionalni domen ukoliko je vaša delatnost vezana za Srbiju. Možda vam se ćini da to i nije tako važno, da možda atraktivnije izgleda ako je npr .com na kraju vašeg domena (što je isto legitimno ako se obraćate globalno i ne očekujete najveći deo publike iz Srbije), ali pročitajte prvo prednosti naziva nacionalnih .RS i .SRB domena, pa onda odlučite. 

Bolje pozicioniranje na Google i drugim pretraživačima

Svi domeni su podjednako vidljivi globalno, ali samo nacionalni domeni imaju prednost u lokalnim pretragama. Na primer ako je vaš sajt primarno namenjen publici u Srbiji, ukoliko koristite  .RS ili .SRB domen Google će preferirati vaš domen u pretraživanjima i biće bolje pozicioniran kada neko pretražuje iz Srbije. To je zato što su internet pretrage u velikoj meri zasnovane na geolociranju, pa web sajtovi na lokalnom domenu, lokalnom jeziku i pismu, imaju veće šanse za bolje pozicioniranje u rezultatima lokalnih internet pretraga. 

Veći izbor slobodnih naziva domena

Za razliku od internacionalnih domena (.com i dr.), u okviru nacionalnih domenskih prostora imate veći izbor slobodnih i potencijalno zanimljivih pojmova za nazive internet domena. Naš nacionalni .rs domen je dostupan za registraciju od 2008. godine (manje od 150K registrovanih naziva), a .com je dostupan preko 30 godina i registruje se širom sveta (trenutno je 233.6 miliona registrovanih .com domena), pa je slobodan i atraktivan naziv domena pod .com teško pronaći. 

Bezbednost, sigurnost i manja verovatnoća zloupotrebe

Pored toga što RNIDS omogućava čak tri vrste zaštite naziva domena (jedini nacionalni registar u svetu), mogućnost da vas neko prevari i trajno ukrade vaš domen je svedena na minimum, čak i ako ne koristite dostupne načine zaštite (a preporučujemo). Prvo, nacionalne internet domene ne mogu da registruju neidentifikovane firme ili pojedinci (što nije slučaj kod nekih generičkih domena), a uslugu obavljaju samo ovlašćeni registri RNIDS-a koji su isključivo preduzeća sa sedištem u Republici Srbiji, pa se i sve naknade plaćaju u dinarima. Nećete dobiti email na drugom jeziku u kome se traži da kliknete na nešto što ne razumete (što je čest slučaj kod internacionalnih domena) i da time rizikujete da se domen npr. transferuje bez vaše želje. Kod internacionalnih domena ako nesmotreno kliknete i odobrite transfer postoji mogućnost da ga nikada više ne povratite i biće veoma teško komunicirati sa inostranim registrima da se žalite i dokažete zlouoptrebu. Kod nacionalnog domena to praktično nije moguće, a u slučaju bilo kakvog spora u vezi nacionalnih domena, arbitraža se vrši u Srbiji, a ne negde u svetu na drugim jezicima i u drugim vremenskim zonama. 

Poverenje, kredibilitet i legitimitet

Kada koristite nacionalni domen, svakom internet korisniku je omogućeno da proveri ko stoji iza njega. Ako je u pitanju poslovni sajt i naziv domena je registrovan na firmu, putem whois servisa se mogu dobiti informacije o tom domenu – na koga je registrovan i da li ima razloga za sumnju da je neki email ili link sumnjiv. Dalje, ako želite da npr. obavite kupovinu možete proveriti verodostojnost te firme na sajtu Agencije za privredne registre (ako je u pitanju domaća firma). To sa najčešće korišćenim internacionalnim domenima nije moguće, jer WHOIS servis ne prikazuje podatke o firmama na koje su registrovani nazivi takvih domena, pa vaši potencijalni kupci možda neće imati poverenja da plaćaju na takvom sajtu. 

Takođe, ako je u pitanju poslovni sajt, vodite računa o tome da domen registrujete na pravno lice (ne na ime osobe koja vam pravi sajt ili ime nekog drugog pojedinca), jer ako je naziv nacionalnog domena registrovan na fizičko lice, podaci o registrantu se ne prikazuju u whois bazi (u skladu sa Zakonom o zaštiti podataka o ličnosti). 

Na kraju, prema istraživanju agencije Ipsos iz 2021. skoro 80% onlajn kupaca više veruje firmama sa brendiranom email adresom (email adrese koje u sebi sadrže nazive internet domena) nego onim koje komuniciraju putem besplatnih servisa (gmail, hotmail, yahoo i sl). Pogledajte detaljne rezultate i zaključke istraživanja o Uticaju veb-sajta i brendirane e-pošte na poslovanje kompanija na internetu.

Da li vama online kupci veruju?

Pogledajte još jednom sliku sa početka ovog teksta i šta na njoj vidimo? 

Pogledajte svoju email adresu koju koristite u svakodnevnoj komunikaciji pa se zapitajte koliko pomažete ili odmažete svom brendu slanjem svakog pojedinačnog emaila?

 

Slični postovi:

Bez komentara

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *