nextcloud logo

Nextcloud servis

30 јула, 2020

Verujemo da ste već čuli za Nextcloud, ali ako kojim slučajem još niste, evo prilike da u ovom tekstu pročitate sve što bi moglo da vas zanima o ovoj sjajnoj cloud storage i file sharing aplikaciji koja se nalazi u našoj ponudi.

Na samom početku moramo da napomenemo da se ovde ne radi o klasičnom plug-and-play cloud storage-u na kakav ste verovatno već navikli ukoliko koristite npr. Dropbox ili Google disk, već o dosta moćnijoj varijanti tih aplikacija. U pitanju je open-source aplikacija, koja svojim korisnicima nudi naprednu kontrolu u načinu na koji se njihovi fajlovi skladište i gde se skladište, pa se može reći da se po tome najviše izdvaja od konkurencije.

Nextcloud je nastao na osnovama njegovog prethodnika pod nazivom OpenCloud i pre svega je usmeren ka korisnicima koji žele naprednije varijante privatnog cloud storage-a. Drugim rečima, ukoliko želite samo prostor za odlaganje vaših fajlova, onda Nextcloud možda nije ono što tražite. Ali ako želite da uz prostor za odlaganje fajlova dobijete i mnoštvo alata koji će vaš svakodnevni rad sa fajlovima učiniti neuporedivo naprednijim i lakšim, onda je Nextcloud idealno rešenje za vas. Dakle, on je upravo dizajniran i napravljen za one koji traže više od običnog storage-a.

Što se tiče podrške za OS, Nextcloud savršeno radi na Windows-u, Linux-u, macOS-u, Andoidu-u i iOS-u, pa su time pokrivene sve kategorije korisnika. Ono što je posebno dobro za većinu savremenih korisnika, Nextcloud omogućava sinhronizaciju fajlova između dekstop i mobilnih uređaja. Ali to nije sve, jer takođe omogućava i deljenje fajlova između članova timova, kao i integraciju sa drugim storage platfomama. Dakle, korisnici mogu međusobno deliti fajlove sa bilo kim ko koristi Nextcloud server ili bilo koji drugi OCM kompatibilni server i servise.

Korisnički interfejs

Odmah po logovanju na vaš Nextcloud server dočekaće vas intuitivan i pregledan interfejs. Verzija aplikacije sa kojom smo radili za potrebe ovog teksta je 18.0.7 (dark mode tema) i to je u vreme pisanja ovog teksta poslednja dostupna stabilna verzija. Imajte u vidu da je nadogradnja na noviju verziju uvek dostupna iz same aplikacije i da odatle imate opciju da je nadogradite sami. Imajte u vidu da NextCloud nudi i opciju nadogradnje na beta verzije, za potrebe testiranja novih funkcionalnosti aplikacije. Međutim, kada se nadogradite na beta verziju, nećete moći da se ponovo vratite na stabilnu verziju.

U osnovnom prikazu imate pregled svih vaših fajlova u nekoliko prikaza: svi fajlovi, skorašnji, omiljeni, deljenja i oznake (tagovi). Svaki od naziva govori dovoljno sam za sebe, pa možete lako zaključiti na šta se koji odnosi. Osnovni prikaz sadrži i pregled obrisanih fajlova i iskorišćenosti prostora, a odatle možete videti i postavke, gde možete podesiti da vam budu vidljivi i skriveni fajlovi (hidden files). Takođe, u postavkama imate i link za pristupanje vašim fajlovima putem WebDAV protokola. Da potsetimo, WebDav protokol (Web Distributed Authoring and Versioning) je zapravo bezbednosna ekstentija HTTP protokola, koja obezbeđuje sigurno okruženje za manipulaciju fajlovima na serveru. Više o tome možete pročitati ovde.

Na horizontalnom meniju u vrhu korisničkog ekrana imate mogućnost brzog pristupa opcijama vezanim za vaše fajlove, slike i aktivnosti. Meni tab Aktivnosti, osim vaših aktivnosti prikazuje i aktivnosti korisnika kojima ste dodelili pristup aplikaciji, uključujući i sve izmene nad fajlovima i izveštaj o njihovom deljenju. Pored toga tu ćete pronaći i podsetnike, kalendare i komentare, koji mogu biti veoma korisna opcija, naročito kod deljenja fajlova sa drugim korisnicima.

Opcija Postavke nudi mogućnost aktiviranja RSS kanala, što može da bude korisno za lakše praćenje izmena na serveru. Klikom na opciju u krajnjem desnom uglu korisničkog ekrana, otvoriće vam se mnogo dodatnih opcija. S obzirom da one čine glavnu snagu i prednost NextCloud-a, zaslužuju da se njima i detaljno pozabavimo. Odabirom opcije Postavke nudi vam se veiki izbor opcija za podešavanje same aplikacije i načina na koji želite da ona radi. Pre svega tu je mogućnost unosa i izmene ličnih podataka (opcija Lični podaci). Sadrži nekoliko polja za unos ličnih/poslovnih podataka kao što su profilna slika, email adresa, link ka vašem veb-sajtu, twitter nalogu, kao i podaci o vašem jeziku i lokaciji. Pod opcijom Bezbednost možete promeniti svoju trenutnu lozinku kojom se logujete na server, ali i definisati 2FA metod logovanja za veću bezbednost i zaštitu vašeg naloga. Klikom na slovo I pored ove opcije, u svakom momentu možete dobiti više informacija na temu podešavanja 2FA metode. Pod istom opcijom se nalazi i sekcija pod nazivom Uređaji & sesije, gde možete da imate nadzor i kontrolu nad prijavljenim aplikacijama.

Pod opcijom Aktivnost možete podesiti koje aktivnosti želite da budu prikazane u dnevniku aktivnosti, a za koje da vam se dostavljaju obaveštenja na email. Postoji i mogućnost da podesite da vam i vaše sopstvene aktivnosti budu dostavljene na email, što ujedno može da bude i dodatna zaštita vašeg naloga od zloupotrebe. Naravno, email adresu za dostavljanje obaveštenja morate postaviti pre početka prijema obaveštenja. Kada definišete željene aktivnosti za dostavljanje email-a, potrebno je samo da definišete i interval u kojem će email-ovi biti dostavljani. Na raspolaganju vam je nekoliko opcija: što je pre moguće, na svaki sat, dnevno i nedeljno.

Pod opcijom Mobilni i desktop imate mogućnost instaliranja aplikacija za sinhronizaciju fajlova. Kao što smo na početku pomenuli, podržani su svi operativni sistemi, kako za desktop, tako i za mobilne uređaje. Postoji i opcija postavljanja lozinke za svakog klijenta, pa će u slučaju gubitka uređaja biti moguće ukinuti pristup tom uređaju. Tu je i mogućnost povezivanja aplikacija kao što su kalendar i kontakti sa serverom, kao i pristup fajlovima preko WebDAV-a.

U opciji Pristupačnost možete podesiti temu koja vam najviše odgovara. U pitanju su Režim viskog kontrasta, zatim popularna Tamna tema (dark) i tema koja pomaže osobama sa disleksijom da lakše čitaju slova u aplikaciji (Font disleksija tema). Pod opcijom Deljenje možete podesiti opcije deljenja fajlova ili čitavog diska sa drugim korisnicima. Pritom nije neophodno da je korisnik isključivo na Nextcloud serveru, već može da koristi bilo koji OCM kompatibilni server i servise. Ovo je omogućeno zahvaljujući opciji deljenja ID-a iz Federation Share-a (tzv. Združeni oblak). Vaš ID vam je inače već dostupan u okviru ovog prozora, pa ćete moći da ga lako delite sa drugima. Postoji i opcija deljenja putem najpopularnijih društvenih mreža, kao i nekih drugih popularnih servisa ili putem vašeg veb-sajta. Osim deljenja, postoji i mogućnost prenosa vlasništva fajlova ili čak čitavih direktorijuma.

Poslednja opcija u sekciji Lično je Privatnost gde su definisane neke osnovne opcije vezane za privatnost vašeg naloga. Osim što ćete tu pronaći Manifest korisničkih podataka, možete definisati i administratore koji mogu imati potpun pristup vašim podacima.

Inače, Nextcloud dosta polaže na privatnost podataka svojih korisnika, pa podržava sve standardne, ali i napredne tehnike enkripcije podataka. O tome, kao i o drugim naprednim opcijama i upravljanju Nextcloud-om pisaćemo već u našem narednom tekstu. Takođe, izdvojili smo nekoliko eksternih aplikacija za NextCloud koje mogu biti korisne.

Slični postovi:

Bez komentara

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *