Biznis Tehnologija

Šta se bolje rangira, .rs ili .com domen?

www + .rs .com .org .net + slika grada

Ukoliko razmišljate o registraciji novog domena, možda ste u dilemi da li odabrati nacionalni domen (.rs, .срб) ili generički domen (.com). Ukratko, odgovor zavisi od toga kome se obraćate.

Pre donošenja odluke, izdvojite nekoliko minuta za čitanje ovog teksta i odgovorite sebi na nekoliko pitanja.

Pitanja pre registracije domena

  • Kome se obraćate i gde su vaši klijenti? – Na kom jeziku je sadržaj sajta, da li su klijenti lokalni, regionalni ili se obraćate globalno?
  • Koji su dugoročni planovi vašeg biznisa? – Da li planirate širenje na inostrana tržišta ili želite da ostanete isključivo na domaćem terenu? Ako je plan širenje, da li ćete sve sadržaje plasirati na istom sajtu i domenu ili ćete praviti posebne podsajtove za određene regione ili jezike?
  • Koji naziv domena može najbolje predstaviti vašu delatnost? – Da li ime vašeg brenda dovoljno jasno objašnjava delatnost, da li se lako pamti ili bi moglo da bude zbunjujuće za potencijalne klijente? Da li neka druga reč (u odnosu na ime brenda) bolje opisuje šta nudite i čime se bavite?
  • Koliko vam je važno poverenje potrošača? – Svakome je bitno da klijenti imaju poverenje potrošača, ali ne mogu se za sve domenske ekstenzije lako proveriti javni podaci u whois bazi poput ko je vlasnik sajta (pa onda dalje istražiti i tu firmu).
  • Da li će i kako naziv domena uticati na vašu SEO strategiju? – Vodite računa da domen podržava lokalnu pretragu ako vam je to važno. Koliko naziv domena olakšava ili otežava optimizaciju za pretraživače?

Odgovori na ova pitanja pomoći će vam da realnije sagledate svoje potrebe i da izaberete domen koji je u skladu sa strategijom vašeg poslovanja.

Nacionalni domen .rs ili globalni .com

Predrasude tipa: „.rs domen nije dovoljno ‘svetski’” ili „.com je poznatiji pa garantuje bolji rang u Google pretragama“ su najčešće neutemeljene i zasnovane na ličnim utiscima, a ne prema zvaničnim podacima ili algoritamskim smernicama samog Gugla.

Pri rangiranju web sajtova Google uzima u obzir veliki broj faktora – lokaciju sajta, jezik i kvalitet sadržaja, pa preko autoriteta sajta, sve do istorije domena. Sam izbor ekstenzije (.com, .rs ili bilo koje druge) ne garantuje automatski i višu poziciju u pretragama. 

Međutim, iako su svi internet domeni podjednako vidljivi na internetu, generički domeni jesu u manjoj prednosti kada je reč o globalnoj prepoznatljivosti (ljudskoj percepciji), ali nacionalni domeni su u većoj prednosti kada je reč o lokalnoj relevantnosti (Guglovim algoritmima). Sajtovi na nacionalnom domenu su relevantniji u Guglovoj lokalnoj pretrazi, jer signaliziraju usmerenost na lokalno tržište, pa samim tim Gugl takve sajtove favorizuje u lokalnim pretragama.

Dakle, iako postoje situacije u kojima generički domeni mogu da imaju određenu prednost kada je globalna prepoznatljivost u pitanju, važno je mudro birati gde je .rs domen praktičniji i bolji izbor za lokalno tržište. Nemojte se samo oslanjati na nečije mišljenje bez dokazanih činjenica potkrepljenih istraživanjima i konkretnim brojkama. 

Uvek je dobro čuti različite perspektive, ali konačnu odluku treba da donesete tek nakon što jasno utvrdite vaše ciljeve o internet prisustvu, proverite realne podatke i uzmete u obzir strategiju planiranog poslovanja. U suprotnom, imaćete veće probleme ako se oslonite samo na ideje koje zvuče privlačno, ali nisu utemeljene, pa kasnije morate da menjate naziv domena koji ste gradili kao brend.

Prednosti nacionalnog domena (.rs domen)

.RS domen može biti jedino logično rešenje za preduzeća koja primarno ciljaju domaću publiku. Postoje konkretni razlozi zašto bi nacionalni domen mogao biti najbolja opcija:

  • Jasna poruka lokalnim kupcima: Kada korisnik vidi .rs ekstenziju, odmah prepoznaje da je reč o domaćoj ponudi, koja govori srpskim jezikom i podržava lokalnu valutu.
  • Poverenje i transparentnost: Za razliku od nekih generičkih domena gde su podaci o vlasniku skriveni, kod .rs domena je često moguće jasno utvrditi ko stoji iza sajta, što dodatno ohrabruje korisnike.
  • Lokalni SEO efekti: Google algoritam u lokalnim pretragama često favorizuje sajtove na nacionalnim domenima, jer tako prepoznaje da su relevantni za korisnike u određenoj zemlji.

Globalna prepoznatljivost (.com domen) ili lokalna vidljivost (.rs domen)?

Generički domeni poput .com imaju dugu tradiciju (sam .com postoji 40 godina) i globalnu prepoznatljivost. To može da bude presudno ako vaše poslovanje odmah cilja inostrano tržište ili gradite brend koji posluje van granica Srbije. 

Ipak, treba uzeti u obzir i činjenicu da na globalnom nivou postoji skoro 1.600 različitih ekstenzija domena, a svi su podjednako dostupni na internetu. Ono što ih razlikuje jesu ljudska percepcija i način na koji ih Google-ovi algoritmi vrednuju. 

Generički domeni često odnose pobedu kada je u pitanju globalna prepoznatljivost (odnosno percepcija korisnika), dok su nacionalni domeni češće u prednosti po pitanju lokalne relevantnosti. Dakle ako vam je glavni cilj da se pozicionirate na domaćem terenu, .rs domen donosi upravo ono što vam treba: lokalnu relevantnost i veće poverenje korisnika iz Srbije i našeg govornog područija.

Pod generičkim .com domenom postoji preko 233,6 miliona registrovanih naziva imena domena, što je 37,16% od svih registrovanih domena. To ga čini daleko najčešćim izborom, ali zbog toga treba imati u vidu i da je jako teško pronaći slobodan naziv domena koji možda vama odgovara.

Ovde je važno da naglasimo i da je značajno gde se nalaze serveri na kojima se hostuje vaš web sajt. mCloud infrastruktura se nalazi u data centru u Srbiji. Ako imate posetioce iz Srbije to će dodatno pozitivno uticati na lokalno rangiranje vašeg sajta na Google pretraživaču, kao i sama IP adresa iz Srbije koja utiče da se vaš sadržaj favorizuje kada se pretražuje na Google-u.

Primer e-commerce-a u Srbiji

Prema istraživanjima iz 2024. godine, najveći deo domaćih e-commerce sajtova (čak 84,5%) funkcioniše isključivo unutar Srbije. Od tih preduzeća, oko 79,8% e-commerce sajtova koristi baš .rs naziv domen

Ovo nije slučajno – vlasnici ovih sajtova su shvatili koliko je bitno da se predstave kao deo lokalne zajednice, sa podrškom, zaštitom potrošača i ponudom prilagođenom našem tržištu. Mnogi svetski brendovi koji dolaze na naše tržište, registruju i naziv .rs domena da bi u lokalnim pretragama bili dostupniji.

Naravno, za brzinu i uspeh vašeg e-commerce web sajta važno je i na kakav je hosting postavljen. mCloud Premium hosting paketi nude odličan odnos cene i kvaliteta, a za naprednije klijente obezbeđujemo i Cloud VPS Performance Max servere za maksimalne performanse i kvalitet neophodan za uspešan e-commerce.

Kako izabrati pravi naziv domena?

  1. Analizirajte ciljnu grupu: Ako planirate da vam glavni kupci budu u Srbiji, onda vam .rs domen pruža prirodnu prednost.
  2. Razmislite o dugoročnim planovima: Možda ćete kasnije želeti da se proširite na inostrano tržište – ni tada vas nacionalni domen ne sprečava da registrujete dodatne ekstenzije za druge zemlje. Tako mnogi svetski brendovi rade.
  3. Proverite dostupnost imena: Budite spremni da prilagodite ime, posebno ako je željeno već zauzeto. Kratko, jasno i lako pamtljivo ime je važnije od same ekstenzije. Kao što smo rekli, kod .rs domena možete lakše naći slobodan naziv koji vam odgovara, za razliku od .com na kome su zbog brojnosti registracija iscrpljene opcije.
  4. Vodite računa o SEO: Sam izbor između .rs i .com neće vas automatski staviti na vrh Google-a. Razmotrite sve napisano, pa odlučite. Ne zaboravite da je ključna sama optimizacija sadržaja, brzina učitavanja web sajta i druge tehničke stavke.

Zaključak: birajte promišljeno

Naizgled jednostavna odluka o izboru domena može imati dugoročni uticaj na vaše poslovanje. Zbog toga je važno da se ne oslanjate samo na ličnu percepciju ili mišljenje pojedinca koji vam na primer dizajnira sajt, već da razmotrite stvarne prednosti koje vam donosi nacionalni domen ako poslujete u Srbiji. 

Imajte na umu da, iako generički domeni imaju globalni ugled, vaša ciljna publika i lokalni kontekst često predstavljaju ključ uspeha.

Na kraju, izbor .rs domena nije samo tehnička odluka – to je deo vaše poslovne strategije. Ako želite veću vidljivost i poverenje na domaćem tržištu, srpska ekstenzija jasno stavlja do znanja da ste tu za korisnike iz Srbije, na njihovom jeziku i po njihovim pravilima. 

Kada donesete odluku, proverite da li je naziv domena slobodan za registraciju, pa ga registrujte, čak i ako sajt nije spreman. Blagovremena zaštita naziva domena je važna, a preporučujemo da razmotrite i registraciju drugih slobodnih ekstenzija da biste zaštiti brend (da se ne bi desilo da vaša konkurencija uzme sličan domen pa vaši potencijalni klijenti greškom završe na tom drugom sajtu, a ne na vašem).

Ukoliko vam je potrebno da se pre registracije domena konsultujete sa stručnjacima, slobodno nas kontaktirajte. Rado ćemo vam pomoći da donesete ispravnu odluku.

P.S. Ovaj tekst je inspirisan RNIDS člankom Zašto korisnici više veruju sajtovima na nacionalnim domenima, pa preporučujemo da i njega pročitate.

Ostavi komentar

Vaša adresa neće biti objavljena