zauzet domen

Šta možete da uradite ako želite domen koji je zauzet?

August 29, 2014
Ivan Minić

Već više od 15 godina Internet domeni i njihova registracija nisu više egzotične i skupe aktivnosti. Od pre šest godina, i mi lokalno možemo registrovati domene po želji potpuno slobodno. Ipak, globalno je registrovano više od 150 miliona domena, a velika većina njih (70%) rezervisana je u okviru .com domenskog prostora. Jako često, ono ime koje želite je zauzeto.

Otkup takvih domena može biti relativno jeftin, ali može biti i skupa zabava – u nekim slučajevima i milionska. Obično kada radite na smišljanju novog brenda jedan od faktora je i kupovina domena i zaštita imena. Ako ste ipak preskočili taj korak i imate jak razlog da koristite neko ime, saznajte koliko bi vas košalo da ga dobijete.

Ako je vaš biznis prevashodno lokalni, .rs domen (ili domen zemlje u kojoj dominantno poslujete) može biti odlično rešenje, ali uvek je dobro imati i .com. Ako ciljate globalno tržište, možete eksperimentisati sa nekim od popularnih domena trenutno (.co, .io, ili novim TLD-jevima, ali .com je standard industrije. Zbog niske cene domena, mnogi su registrovani iako nisu u upotrebi. Kupljeni su sa ciljem preprodaje, ili da ih ne bi uzeo neko drugi uz želju da se tu nekad razvije neki servis, ili prosto po automatizmu jer je domen “lep”. U nekim situacijama ne možete učiniti ništa, ali ponekad postoje opcije koje možete pokušati:

  1. Saznajte ko je vlasnik domena.
    U slučaju da je u pitanju .rs domen, whois domena (listing podataka o vlasništvu), možete dobiti ovde. U slučaju bilo kog drugog domena (.com, .net, .org i sl) možete to pogledati ovde. Proverite da li postoji neki sadržaj na sajtu. Ako postoji, verovatno postoji i neki način za kontakt. Ako je stranica prazna, ili je sajt nedostupan, jedini izvor kontakt podataka je whois upit. Rezultat ovakvog upita može vam dati informacije o vlasniku domena, i ako je to neka osoba koja deluje realno imate sreće. Ako je vlasnik firma, proverite čime se bavi. Ako podaci nisu jasni, ili su nepotpuni, znači da je vlasnik domena zatražio da njegovi podaci budu privatni.
  2. Kontaktirajte vlasnika.
    Ako kontakt podaci postoje, kontaktirajte vlasnika. Pošaljite kratak e-mail sa pitanjem da li želi prodati domen, bez mnogo detalja zašto vam treba. Može se desiti da ne dobijete odgovor posle prvog mail-a, pa ako je to slučaj, posle 7-10 dana pošaljite još jedan. Ako pak dobijete odgovor, i on je pozitivan za vas, na dobrom ste putu. Ljudi koji se bave profesionalno prodajom domena, pokušaće da istraže sve o vama, pa ako im se učini da je biznis koji planirate jako vredan, sigurno će podići i cenu domena. Zato nije loše kreirati novu e-mail adresu i lažno ime (ili iskoristiti prijatelje) za ovaj deo komunikacije. Obično prva ponuda koju vlasnik da može da se spusti, zato je bitno da ne pokazujete paniku i ne dajete argumente.
  3. Razmislite da li je cenu moguće opravdati.
    Budite spremni na to da iako domeni koštaju svega nekoliko dolara godišnje, onaj koji želite a neko vas je pretekao, može koštati od nekoliko stotina, hiljada ili desetina hiljada dolara. Vaša je biznis odluka da li je to opravdano, a alternativni domen možete sigurno naći slobodan po osnovnoj ceni od 10ak dolara, ali on neće biti toliko dobar. Da li je taj kompromis opcija, samo vi znate. Okvirnu cenu možete dobiti istražujući slične slučajeve na DN Sale Price, a praksa kaže da veliku većinu domena možete dobiti za ispod $5000.
  4. Pratite kada domen ističe.
    Svake godine mnogo domena koji isteknu ne budu obnovljeni. Nekada su se ovakve stvari rešavali backorderom domena koji je podrazumevao da kada domen istekne, i prodje period za obnavljanje i dođe vreme za brisanje, sistem zgrabi domen za vas pre drugi. Danas je ova procedura nešto drugačija, i u slučaju da više ljudi želi isti domen sledi aukcija među njima, ali ne gubite mnogo ako uradite backorder na domenu koji vas zanima. Možda imate sreće.
  5. Koristite escrow servise.
    Ako se dogovorite oko cifre, nemojte napraviti grešku oko toga da novac prebacujete direktno vlasniku. Koristite Escrow servise, kao posrednike. Oni koštaju nešto sitno, ali vas rešavaju potencijalne glavobolje. Uostalom, time su obe strane obezbeđene. Ukoliko prodavac to ni po koju cenu ne želi, jasno je da nešto nije u redu.
  6. Bacite pogled na berze domena.
    Ovo je opcija ako niste dobili domen koji želite. Na Internetu postoji nekoliko lokacija na kojima možete videti mnoštvo zanimljivih domena, a često i kompletnih projekata koji su na prodaju. Najstarija i najozbiljnija berza domena koja postoji je SEDO. Možete je koristiti da kupite ili prodate domen. Prethodnih godina, vrlo popularan je i GoDaddy premium domain aukcijski servis, kao i Flippa, sajt na kome osim domena možete kupiti i gotove sajtove i razvijene Internet biznise. Još neke od popularnih berzi domena su AfterNIC, Bido, NameJet.

Preporuka za čitanje: 
How we got the .com for our startup – Medium, autor Alexander Taub.

Tags:

Bez komentara

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

mCloud mailing lista
Da li želiš da se prijaviš na mCloud mailing listu i svake nedelje dobijaš informacije o našim tekstovima na blogu i novostima iz mCloud-a?
Nemoj više prikazivati