infografik

Šta je to Infografik?

March 15, 2017
Ivan Minić

Inforgrafici predstavljaju način vizuelnog predstavljanja podataka ili znanja. Ovo se obično radi da bi se nešto predstavilo na jednostavniji način, da bi se lako, slikovito prikazali odnosi i veličine, a sve sa ciljem da ljudi lakse uoče i shvate informacije i podatke. Postoji čitava nauka koja se bavi vizuelizacijom podataka, i postoji mnogo različitih metodologija koje se mogu koristiti.

Potreba čoveka da pokuša da nešto pojednostavi i dočara kroz crtež ili sliku postoji od kada postoji i čovek, a brojni su primeri kroz istoriju gde je upravo ovakav pristup doneo čovečanstvu neke fantastične stvari. Na kraju dana, i pećinski crteži su na neki način infografici.

AnIllustratedGuidetoCoffeeDrinks_4f844dfc41f74Poslednjih nekoliko godina infografici predstavljaju veoma popularan alat u promociji. Razlog je u tome što su oni idealan način da ispričate svoju priču na način koji je veoma prijemčiv naširim masama.

Slike se lakše pamte i neuporedivo brže upijaju. Slike lakše i brže prenose emociju. Uostalom, saobraćajni znaci sadrže proste vizuelizovane informacije, jer je to mnogo lakše saopštiti vozaču koji prolazi velikom brzinom, nego bilo šta drugo.

Kada objašnjavate nešto slojevito i kompleksno, reči jako komplikuju stvari. Mora se pažljivo slušati, ne sme se prekidati pažnja ni na kratko jer bez neke informacije, krajnji rezultat može biti potpuno drugačiji.

A ponekad, ta kompleksna informacija ili čitav set informacija, može da se prikaže veoma jednostavno. Evo jednog, relativno prostog primera sa desne strane.

A kako sve ovo možete iskoristiti?

Infografici su potencijalno veoma viralni. To znači da će, vrlo verovatno, ukoliko su zaista zanimljivi, privući dosta pažnje, a samim tim i vama doneti željenu pažnju. Danas, osim u formi slike, sve češće mogu biti video, a povremeno postoje i interaktivni.

Beck_Map_1933Ipak, najvažnija stvar za infografike je dobra priprema podataka, i dobar odabir načina prikaza informacija. Infografici, najčešće, ne moraju biti potpuno precizni i tačni.

Primer je priča o mapi Londonskog metroa. Hari Bek je pre gotovo 100 godina, nakon decenija raznih izuzetno kompleksnih rešenja, upravi Londonskog metroa ponudio veoma elegantno i jednostavno rešenje. Vidite ga sa desne strane.

Prepoznajete nešto što je postao industrijski standard, zahvaljujući kome danas u javnom prevozu i kada nemamo internet, umemo da se snadjemo. Mapa je fantastična, savršeno jasna. Ima samo jednu manu… koja možda i nije mana.

Apsolutno je netačna. Kao mapa. Jer ove stanice se uopšte ne nalaze ovde gde su nacrtane, niti Temza iz vazduha izgleda ovako. Ali to nije bitno. Cilj je bio da korisnici mogu da se snađu, nema potrebe da se zamaraju ostalim stvarima.

Zato kada razmišljate, najvažnije je pitanje – koji problem želite da rešite, odnosno kome želite šta da objasnite? Dakle, bitno je odabrati šta od podataka želite da objasnite, i u koje društvo želite da ih stavite.

  1. Priča je najvažnija. Infografik ima za cilj da objasni nešto kompleksno i ispriča priču. Svaka priča ima elemente, strukturu, dinamiku, odnose, glavne i sporedne likove.
  2. Brojke su odlične, i neke su same po sebi impresivne, ali gomila nabacanih brojki ne čini dobar infografik. Za dobar infografik potrebna je dobra priča. Za dobru priču, dobar kontekst.7f637948030b231d9738fa7833a4ce17bf5eeb0d
  3. Nekad su osnovni grafikoni ok, nekada nisu. Krajem osamnaestog veka svet je prvi put video ono što danas nazivamo standardom u oblasti grafikona – “pitu”, bar grafikone, linijske grafikone, area grafikone i ostalo.
  4. Uglavnom je, ipak, potrebno biti malo kreativniji. Pogledajte recimo kako su ovde vizualizovali vreme, evoluciju, medjunarodno bankarstvo, kvantno računarstvo, ili neutronske zvezde. Evo i nekih drugih primera.

Infografik je idealan način da ljudima objasnite svoj proizvod, zašto je vaš proizvod kvalitetniji, proces proizvodnje bolji, šta sve vi činite da bi oni bili zadovoljni, koliko ste posvećeni.

Pošto smo pisali o vizuelizaciji, predlog ovoga puta je za gledanje, a ne čitanje 🙂

Tags:

Bez komentara

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

mCloud mailing lista
Da li želiš da se prijaviš na mCloud mailing listu i svake nedelje dobijaš informacije o našim tekstovima na blogu i novostima iz mCloud-a?
Nemoj više prikazivati