heatmaps

Da li pratite kako vaši korisnici koriste vaš sajt?

August 5, 2016
Ivan Minić

“Statistika je kao bikini, pokazuje sve a ništa ne otkriva” rekao je pre dvadesetak godina legendarni Zvonko Mihajlovski. Na webu nije mnogo drugačije. Google Analytics vam nudi mogućnost da vidite sve osnovne statističke podatke kada je ponašanje vaših korisnika u pitanju. Vidite odakle dolaze, koliko konzumiraju vaš sajt, koji kanal dovodi najviše a koji najkvalitetnije posetioice, i brojne druge stvari. Ipak, ne nudi vam možda i najvažniju stvar – uvid u to kako korisnici koriste vaš sajt. 

Gledajući kako korisnici koriste vaš sajt, videćete i u kojim trenucima odustaju, kao i šta možda ne koriste na način na koji viste želeli, kao i za koje su elemente sajta prosto slepi. Toplotne mape (heatmaps) prikazaće vam na kojim mestima na sajtu korisnici zadržavaju miš, gde najčešće klikću, koliko njih skroluje dalje od prvog ekrana i slično. Primer kako to izgleda:

heat-maps

Ovakvi servisi se obično plaćaju i nisu jeftini, ali dobar deo njih nudi određenu količinu uzoraka besplatno mesečno. Servisi koji daju najviše besplatno su Heatmap.me, Mockingfish, MonkeyTracker.cz. Ukoliko razmišljate o komercijalnim rešenjima, uporedite najpopularnije servise CrazyEgg, HotJar, MouseFlow.

Osim klasičnih toplotnih mapa, ovi servisi nude razne dodatne mogućnosti. Između ostalih, većina premium servisa nude mogućnost snimanja sesija korisnika. To konkretno znači da bukvalno možete ponoviti u svom browseru kako je izgledala poseta odabranog korisnika.

Postoje servisi koji će vam omogućiti da određeni broj sesija snimite besplatno. Obično je to nekoliko stotina, a često je to dovoljno da postignete unapređenja kakva želite. Bacite pogled na besplatnu ponudu koju daju GetJaco, InspectLet a u poslednje vreme veliki broj korisnika preporučuje i GetSmartLook.

Za kraj, nekoliko generalnih pravila i saveta:

  1. Korisnici više obraćaju pažnju na levu stranu nego na desnu stranu sajtova.
  2. Ljudi ne vole da skroluju.
  3. Korisnici više vole da vide kratak pregled uz link za više informacija, nego ceo tekst odjednom.
  4. Ako su pozicije bannera uobičajne, korisnici ih verovatno neće ni videti (banner blindness).
  5. Fotografije su bolje što su realnije.
  6. Ako je na fotografiji lice iosoba gleda u tekst, veće su šanse da će i korisnik.
  7. Ako stoji cena proizvoda na popustu, efekat je bolji ako se nalazi pored originalne cene.

I za kraj, preporučujemo da pažljivo pročitate članak Istoka Pavlovića o pravilima pisanja na webu: Kako da vas ljudi zaista čitaju.

Bez komentara

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

mCloud mailing lista
Da li želiš da se prijaviš na mCloud mailing listu i svake nedelje dobijaš informacije o našim tekstovima na blogu i novostima iz mCloud-a?
Nemoj više prikazivati