Da li je “hamburger” meni baš dobra ideja?

септембар 12, 2016
Ivan Minić

Hamburger menu, odnosno upotreba ikonice sa tri kratke debele prave linije jedna ispod druge, industrijski je standard već nekoliko godina. Sve je počelo u vreme kada su ljudi počeli da razvijaju responsive prikaz web stranica i kada su tražili univerzalni simbol za menu. Prosto, navigacija je jako važna, a ona se na neki način mora adaptirati malom ekranu, obično tako što će biti sakrivena u redovnom prikazu, a otvaraće se na klik.

Kada nešto od starta postane popularno, prosto, ljudi to počinu po automatizmu da koriste. Takođe, nisu svi dizajneri sposobni i da razviju dobar UX, a naročito nisu spremni da se postave u poziciju svojih potencijalnih korisnika. Nagrade dobijaju ljudi koji prate trendove. Uostalom, beskonačno puta je dokazano da u mnogim situacijama ružan dizajn daje mnogostruko bolje rezultate od lepog. Lep odvlači pažnju od sadržaja, od poente.

No, vratimo se hamburgeru. Ljudi ne razumeju šta taj simbol znači. Neki razumeju, neki klikću po automatizmu, ali mnogi zapravo ne razumeju, posebno oni koji „nisu rasli“ sa tim trendom. Neka je to 25% korisnika, zamislite kakav je to gubitak. Poseban problem je što je to sada default prihvaćeno rešenje koje je već implementirano u veliku većinu WordPress tema, u Bootstrap, u Foundation.

Pogledajte primer A/B testiranja jednog sajta.primer

Ok, ali šta je rešenje?

Predlog za rešenje ovog problema je Priority+ koncept, u okviru koga se prikaz menija prilagođava širini ekrana, po prioritetu, a ostali sadržaj se prikazuje klikom na dugme više.

Generalno, rešenje u kome je, za mobilne interfejse, menu u formi top ili bottom bar-a (kao što je navigacija rešena u ozbiljnim mobilnim aplikacijama), se ispostavio kao najbolja stvar.

Alternativno, ako je ovo prekomplikovano, napredak se postiže i ako se uz hamburger menu doda oznaka da je u pitanju menu (primer na slici desno).

Pre dve godine, u sklopu približavanja što većoj publici a prateći „mobile first“ pristup, NBC je hamburger menu preselio na desktop. Rezultat je bio jako loš. Iako je ikonica bila upadljiva, ljudi je prosto nisu koristili. NBC je čak pokušao da je oboji u žuto (jedini žut element na sajtu), ali ni to nije popravilo situaciju. Par meseci kasnije odustali su i vratili se klasičnom sajtu.

Zaljučak:

Hamburger meni treba izbegavati, i treba ga dodatno opisati i objasniti kad god je to moguće. Osnovne, najvažnije informacije i linkovi, treba da postoje i na mestima koja su direktno vidljiva.

Posebna preporuka za čitanje Obvious Always Wins, gde ćete videti vrlo zanimljive primere konkretnih rezultata testiranja velikih brendova kada je upotreba ovakvih rešenja u pitanju.

3 komentara. Ostavi novi

A sto ga vi koristite? Ajd i da ga koristite, nego ikonica nije dostupna za klik l.

Одговори

Mi nismo websajt za najšire populaciju, naši korisnici su dominantno tehnološki osvešćeni i njima je ovakav način navigacije nešto na šta su navikli. To ne znači da ne ukazujemo na potencijalne probleme koje ovakva navigacija nosi. Na kom uređaju ne radi klik?

Одговори

Bas to, odabir dizajna koje god vrste pre svega zavisi od NAMENE i od publike na koju ciljamo. Dobar savet, pozz!

Одговори

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *

mCloud mailing lista
Da li želiš da se prijaviš na mCloud mailing listu i svake nedelje dobijaš informacije o našim tekstovima na blogu i novostima iz mCloud-a?
Nemoj više prikazivati